Painopistekartoituksen tekeminen on oleellista missä tahansa kehitystyössä. Kartoituksen tarkoituksena on selvittää missä yritys on tällä hetkellä omiin tavoitteisiin ja kilpailijoihinsa nähden.
Keskittymällä perinteistä laajempaan kokonaisvaltaiseen laadunhallintaan (johtaminen, asiakaskeskeisyys, henkilöstö, prosessien hallinta, tuotteet ja palvelut, hankintatoiminta, jatkuva parantaminen, riskien hallinta, sidosryhmäjohtaminen, digitalisaatio, toimintajärjestelmän käyttö) ja kestävään liiketoimintaan liittyvin tuloksiin (talous, ympäristö, sosiaalisuus) löydetään kehittämisen kannalta oleelliset painopisteet. Painopisteiden avulla suunnitellaan yritysjohdon kanssa yritykselle sopiva toimenpideohjelma ja siihen liittyvät mittarit yrityksen kestävän suorituskyvyn parantamiseksi.
Kehittämisen painopistekartoitus voidaan toteuttaa omana tuotteenaan tai suunnitellun, laajemman kehitysprojektin ensimmäisenä vaiheena.